
Ny rapport: Møreaksen og Kjerringsundet gjør at fylket kan vokse
En ny rapport som ble lansert 26. november i år viser at Møreaksen og Kjerringsundet kan bidra med en verdiskaping på 1,2 milliarder kroner. I tillegg viser rapporten at Ålesund får den klart største gevinsten av dette samferdselsprosjektet.
Det er Samfunnsøkonomisk Analyse AS som har utført oppdraget. De anslår at Møreaksen og Kjerringsundet utløser et verdiskapingsbidrag på 1,2 mrd. kroner (21 prosent av trafikantnytten). Dette er en samfunnsmessig gevinst for Møre og Romsdal som ikke er hensyntatt i eksisterende samfunnsøkonomiske analyser av investeringene.
Og - selv om Aukra får den største utvidelsen av arbeidsmarkedet, vil alle kommuner mellom Molde og Ålesund utvide sine arbeidsmarkeder. Med tanke på at Ålesund før utbyggingen har størst næringsaktivitet, vil også Ålesund få den klart største verdiskapingsgevinsten av en tettere integrasjon mellom de to byene, skriver de i oppsummeringen av rapporten.
Også "nullalternativet" koster
Videre mener Samfunnsøkonomisk Analyse AS at det er grunn til å stille spørsmål ved om hvor representativt nullalternativet er for de samfunnsøkonomiske lønnsomhetsvurderingene.
Dagens fergesamband har behov for betydelige oppgraderinger. Ifølge Statens vegvesen er det planlagt investeringer på 600 millioner kroner i nye fergekaier i Molde og Vestnes i perioden 2025–2030, og betydelig større kostnader kan påløpe ved flytting av fergekaien i Molde. Det fremstår logisk å flytte fergekaien i Molde ut til Julbøen og samtidig bygge ny veg og tunnel på strekningen Julbøen – Molde til en anslått kostnad på 2,9 mrd. kroner.
Lenke til rapport
Les og last ned rapporten på nettsidene til Samfunnsøkonomisk Analyse: